Geen prijs, wel aandacht voor BlueRise

BlueRise, het bedrijf dat vliegveld Hato van duurzame airconditioning gaat voorzien, heeft de Postcode Loterij Green Challenge niet gewonnen. Toch is het bestuur tevreden met de complimenten van de internationale jury en de aandacht van bedrijven en organisaties. “Natuurlijk is het jammer dat we niet gewonnen hebben, maar ik word benaderd door verschillende investeerders, die vragen hoe ze ons kunnen helpen,” zei mede-oprichter en bestuurslid Diego Acavedo.

Tijdens de finale in de Amsterdamse Westergasfabriek gaf hij gisteren uitleg over de technologie van het bedrijf en het Curaçao Ocean Ecopark. BlueRise gaat koud zeewater oppompen voor de kust om daarmee gebouwen in het toekomstige Airport City van airconditioning te voorzien en haalt tegelijkertijd energie uit temperatuurverschillen in zeewater. “Het is een erkenning dat we op de goede weg zitten,” zei ook bestuurslid Paul Dinnissen.

Stimulans

Alleen al het feit dat BlueRise de finale haalde, is een enorme stimulans, zeiden beide bestuursleden. In totaal waren er 324 bedrijven 57 landen die deelnamen. De helft daarvan was actief op het gebied van duurzame energiewinning. BlueRise was het enige bedrijf op dit terrein dat de finale haalde. De jury onder leiding van duurzaamheidsexpert Ellen MacArthur was met name te spreken over het feit dat BlueRise bedrijven uit verschillende sectoren bij haar projecten betrekt.
Winnaar van de Postcode Loterij Green Challenge was overigens de Britse ondernemer Arthur Kay die met zijn bedrijf Bio-Bean brandstof onttrekt aan koffiedik. Met een cheque van een half miljoen euro kan hij dit concept verder ontwikkelen.

Artikel Amigoe, september 2014