Outsourcing: goedkoper en ook eenvoudiger

Finance Suriname
Zaken doen met Suriname en Curaçao

Iedereen is bekend met de volgende situatie. Het is vrijdagmiddag en je bent toe aan het laatste telefoontje van die dag. Je belt bijvoorbeeld even je advocatenkantoor om te vragen naar de status van een ingediend bezwaarschrift of een accountant voor het verzetten van een afspraak. Een vriendelijke stem wenst je een goede middag, maar op het moment dat je iets terug wilt zeggen, vervolgt die stem: “Ons kantoor is geopend op werkdagen van acht uur ‘s ochtends tot vijf uur ‘s middags. U kunt na de piep een boodschap inspreken of een mail sturen naar…” Je kijkt op je horloge en waarachtig: Het is één minuut over vijf.

Hoewel het ding al tachtig jaar bestaat, houdt niemand ervan een boodschap in te spreken op een antwoordapparaat. De moderne voicemail is geen vooruitgang en een email leidt op dit tijdstip alleen maar tot een onpersoonlijke en demotiverende antwoord: “We hebben uw mail goed ontvangen en in behandeling. Ons kantoor is geopend op werkdagen van….” Dus het hele weekend probeer je jezelf eraan te herinneren dat je maandagochtend meteen moet bellen. Het liefst voor het middaguur, want daarna gaat iedereen natuurlijk weer lunchen.

Dergelijke situaties zijn niet alleen een ergernis voor klanten en cliënten, het is ook vervelend voor bedrijven en organisaties. Maar kleine en grote ondernemers hebben te weinig geld om iemand in te huren die buiten kantooruren de telefoon beantwoord. De dappere beslissing om de bedrijfstelefoon dan maar door te schakelen naar de mobiel, leidt in sommige gevallen tot ernstige gezondheids- en relatieproblemen.

Een mogelijk oplossing ligt in uitbesteding of outsourcing. Het was het centrale onderwerp van het seminar `Zaken doen met Suriname en Curaçao’. “Ondernemers in Rotterdam hebben een hele grote interesse om zaken te doen met Suriname en Curaçao,” zei Herman Hartgers, verantwoordelijk voor de regio Latijns Amerika voor de Kamer van Koophandel Rotterdam, waar het seminar onlangs gehouden werd.

Artikel Business Ñapa, 2012 (lees online versie)